Een grote boosdoener in het vervuilen van de motor is de EGR-klep.
De EGR-klep wordt bij alle hedendaagse motoren toegepast. Zowel diesel- als benzinemotoren. Bij de benzinemotoren zijn de gevolgen van vervuiling vele malen lager als bij een dieselmotor. Dit komt omdat er bij een dieselmotor roet in de uitlaatgassen zit. Het werkingsprincipe van de EGR-klep is dat hij de uitlaatgassen terugvoert de cilinder in. Dit moet er voor zorgen dat het NOx gehalte in de uitlaatgassen omlaag gebracht wordt (NOx ontstaat door een overschot aan lucht tijdens de verbranding). Door het terugvoeren van de uitlaatgassen die zuurstofarm zijn, wordt het luchtoverschot tijdens de verbranding verminderd. Hierdoor is de eindtemperatuur in de cilinder na verbranding lager en is het NOx gehalte dus gereduceerd.
Het nadeel van dit EGR-systeem:
Omdat het uitlaatgas van een dieselmotor roet met zich meebrengt hoopt dit zich op in diverse leidingen/slangen en buizen. Na verloop van tijd vormt zich een flinke roet laag ( denk hierbij vooral aan de inlaat en de EGR-klep zelf ). Dit lijkt onschuldig, echter naar mate de tijd/kilometers verstrijken wordt de laag roet aan de binnenkant van die leidingen/slangen en buizen steeds dikker. Hierdoor worden de doorgangen ( met name in het inlaattraject ) steeds kleiner. Het gevolg hiervan is, dat er minder lucht de cilinder in kan, waardoor het mengsel van zichzelf ( zonder werking van de EGR-klep ) al armer wordt. Dit leidt tot vermogensverlies en meestal gaat de auto dan roken.
De uitlaatgassen, die roetdeeltjes bevatten, gaan door het hele traject aan de wanden en kleppen zitten, zoals hiervoor al beschreven. Omdat de roetophopingen op de EGR-klep na verloop van tijd dusdanig groot is, kan de klep niet meer volledig afsluiten en krijg je valse lucht ( lucht die in de cilinder komt die niet mee berekend is door de luchtmassameter ) in het systeem. Omdat de klep niet afsluit is het inlaattraject niet meer afgesloten volgens de berekenigen van de fabrikant en zal het dus ook niet zijn werk doen zoals het bedoeld is. De klep zal dan dus schoongemaakt moeten worden of zal in het ergste geval vervangen moeten worden, wat voor hoge reparatiekosten kan zorgen. Dit geldt hetzelfde voor de inlaat van de motor die dan ook schoongemaakt of vervangen dient te worden.
Unlimited Tuning heeft hier een simpele en zeer effectieve oplossing voor:
We schakelen / verwijderen de EGR uit de software van de ECU
We schakelen de EGR-klep softwarematig uit in het motormanagement en verwijderen de bijbehorende foutcodes. Een softwarematige aanpassing is meestal afdoende. Afdoppen ( het afsluiten door middel van een plaatje te monteren tussen de EGR-klep en de in-/ uitlaat ) is alleen nodig als de EGR klep dusdanig kapot is dat wij deze softwarematig niet meer kunnen dichtzetten. In dat geval hebben we de auto wat langer nodig en zal er ook een additionele prijs gevraagd worden. Afdoppen moet altijd in combinatie met een software aanpassing. Zodoende gaan er geen storingslampjes branden op het dashboard.
Het softwarematig uitschakelen van de EGR-klep (wat in negen van de tien gevallen voldoende is) duurt doorgaans 1 tot 1.5 uur afhankelijk van het type voertuig. U kunt hier dus gewoon op blijven wachten. De prijs hiervoor bedraagt in de meeste gevallen € 200,- euro. In combinatie met tuning is een zwaar gereduceerd tarief van toepassing. Mocht de EGR-klep dusdanig defect zijn dat die ook afgedopt moet worden (meestal te herkennen aan flink vermogensverlies of helemaal niet meer rijden) dan hebben we de auto een halve dag nodig. De kosten die hier aan verbonden zijn verschillen per type auto. Gemiddeld liggen deze tussen de 150 en 250 euro.
Voordelen van het verwijderen van de EGR-klep:
- De vervuiling in de motor wordt met grote mate verminderd
- Besparing op hoge reparatiekosten die periodiek terugkomen
- Lager brandstofverbruik. Dit wordt mogelijk gemaakt omdat er constant schone (zuurstof rijke) lucht wordt aangezogen en dus geen gerecyclede lucht
EGR verwijderen 1.2 TDI bluemotion
Het is een lange tijd niet mogelijk geweest, maar nu is het ook mogelijk om bij de 1.2 TDI bluemotion van de VAG groep de EGR weg te schrijven.
Mogelijke foutcodes die kunnen voorkomen bij een defecte EGR-klep:
- P0401 - EGR, Doorvoer te klein
- P0402 - EGR, Doorvoer te groot
- P0403 - EGR, Klep ( N18 ) defect
- P0405 - EGR, Klep ( N18 ) defect
- P0409 - EGR sensor, storing in circuit
- P0411 - Secundair luchtinblaassysteem, onjuiste stroming geregistreerd
- P046C - EGR, Klep ( N18 ) defect
- P0490 - Uitlaatgasterugvoerstysteem, signaal te sterk
- P1351 - Kortsluiting in elektronische circuit van EGR
- P1412 - EGR klep zit vast
- P1485 - EGR werking geweigerd
- P4501 - Kortsluiting in elektronische circuit van EGR
- P0698 - Referentiespanning sensor C, signaal te zwak
- P2BAB - NOx overschrijding, onjuiste EGR doorstroming
- P2BAC - NOx overschrijding, deactivering EGR